fbpx

A stressz és a ciklusunk

Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy senkinek nem stresszmentes az élete, mégis az elmúlt majdnem egy évben szinte mindenki még az eddigihez képest is stresszesebben él. Valahol bullshitnek és egyben megfoghatatlannak tűnik, hogy rengeteg egészségügyi probléma esetén a megoldás pontjai között szerepel az, hogy stresszmentes élet, de az a helyzet, hogy bizony hatással van ránk az, hogy mennyi nyomást tapasztalunk a mindennapok során. De vajon hatással van-e a stressz a ciklus működésére is?

A női ciklus egyik legnagyobb ellensége is a stressz. Lehet ez lelki-érzelmi jellegű (konfliktusok, kapcsolati problémák) vagy fizikai típusú (túlórázás, alváshiány, megerőltető sport), a hosszú ideig fennálló stressz idővel bizony megmutatkozik a ciklusunkon is.

Mi történik a ciklusunkkal stressz hatására?

A stressz közvetlenül hatással van a hipotalamuszra, ami gyakorlatilag a hormonparancsok központja. Innen indul a ciklus kezdetén a gonadotropin hormon termelése, de ha lecsökkennek a hipotalamusztól az agyalapi mirigybe küldött jelek, akkor az FSH és az LH hormonok termelése is csökken, ezek pedig közvetlenül a petefészkekbe küldik a jeleket, ahol az ösztrogén és progeszteron termelés zajlik. Ha a ciklus egészséges működéséről szeretnél olvasni, kattints ide!

Ha váratlan stressz ér minket, arra a szervezetünk adrenalinnal reagál, míg tartós stressz esetén kortizollal. Mindkét, a mellékvese által termelt hormon a túlélésünkre szolgál. A kortizolt sokan ismerik stresszhormonként és ezért talán van egy negatív konnotációja, de a kortizol pont azért dolgozik, hogy a stressz által okozott vészhelyzet során biztosítsa bizonyos szerveink energiaellátást és emellett a kevésbé fontos funkciókat kissé visszaszorítsa, amíg a helyzet fennáll.

Mellékvese

Tehát alapvetően nem a kortizol a bad guy, de ahogy általában semmiből, ebből a hormonból sem mindig jó a túl sok. Ha folyamatos a kortizol termelés, akkor a mellékvese egy idő után kimerül, és ez sajnos rengeteg negatív dolgot hoz magával. Ilyen például a progeszteron csökkenése, amit idővel az ösztrogéntúlsúly követ és ez sajnos sokféle menstruációs zavart képes okozni. De ezen kívül előfordulhat még vércukorszint-ingadozás, csökkenő vérnyomás, gyakori betegeskedés, fáradtság, emésztési problémák, lehangoltság, hajhullás stb.

Pajzsmirigy

A stressz a mellékvesék mellett a pajzsmirigyre is rossz hatással van. Ez a mirigyünk felelős az anyagcserénk felgyorsításáért vagy lelassításáért. A pajzsmirigy képes alul- és túlműködésre is, és a működését az agyalapi mirigy szabályozza. Túlműködés esetén a vérnyomás emelkedéséről, testsúly csökkenéséről, különböző szívproblémákról beszélhetünk, míg alulműködés esetén vérnyomás csökkenésről, fázékonyságról, hízásról van szó. Sajnos ez csak egy-egy tünet mindkét esetre, érdemes kicsit pontosabban utánanéznetek ennek, ha pajzsmirigy problémára gyanakodtok.

Prolaktin termelés

A harmadik probléma, ami előfordul stressz esetén a magas prolaktinszint. Ez egy olyan hormon, ami normális esetben csak várandósság és szoptatás alatt van jelen nagy mennyiségben a szervezetben, viszont ez idő alatt megakadályozza az ovulációt. Így tehát ha nincs szó várandósságról vagy szoptatásról, de mégis magas a prolaktin, az okozhat problémákat a ciklusunkban. Az ovuláció – és ezzel a menstruáció – elmaradása mellett gyanús lehet még az androgén hormonok által okozott férfiasabb másodlagos termékenységi jelek (erősebb arc- és testszőrzet), csökkent libidó és tejszivárgás. Sajnos itt is előfordul az, pont az el-elmaradó ovuláció miatt, hogy progeszteronhiány alakul ki, ami ösztrogéndominanciát vonz magával.

Az állandó stressz egyik pontot hozza a másik után, kezdődhet a mellékvesék kifáradásával, a pajzsmirigy zavaraival és előidézhet magas prolaktin szintet, és ezek mind hatással vannak a ciklusunk egészséges működésére, képesek ösztrogéntúlsúlyt kialakítani, ami sajnos magyarázat lehet többszöri vetélésre, illetve a megtermékenyülés hiányára is.

Oké, akkor mit csináljak?

Tudom, hogy nagyon könnyű mondani, megvalósítani meg nagyon nehéz, de a minél stresszmentesebb élet megkönnyíti ezeknek a tüneteknek a felszámolását. Érdemes kideríteni, hogy mi okozza pontosan a stresszt, és ha ettől a tényezőtől megszabadulni nem is lehet, akkor is keresni kell egy használható kezelési technikát. Nagyon fontos a megfelelő tápanyagok megfelelő rendszerességű bevitele, a sok és pihentető alvás, a rendszeres mozgás, illetve szükség esetén a progeszteron természetes módú pótlása.

Források:

Dr. Csiszár Miklós – Nora Igloi Syversen: Női Igazságok – Hormonegyensúly és egészség
Dr. Csomai Zita: Meddőségből Termékenység – Természetes megoldások egy új életért
Lara Briden: Period Repair Manual

Related Posts

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük